Nászta Katalin: A lecsó egyik kedvenc eledelem
2021. augusztus 05. írta: stephy-alias:Nászta Katalin

Nászta Katalin: A lecsó egyik kedvenc eledelem

 

  

(Egy napjainkban játszódó dráma egyik monológja)

 

(öngúnnyal)

 

húzd meg magad, ki világra jöttél

és természetesen

és szégyelld magad,

ha nincs benned semmi defekt

ha Isten arcát is tükröznéd

kiutálnak nemcsak a földről

bőrödből is, amibe születtél

told el anyád hasát magadtól

keresd meg a tejcsorgató csapot

rugaszkodj égig, ha élni kell

elérhető közel a lábad se lógjon

mert lerántanak a magasból

te szemérmetlen tökéletes

s világ csúfjának kiáltanak

ki nem átall még mindig szuszogni

 

ne jajgass, keress egy sűrű erdőt

mély gödröt mibe belebújhatsz

rejtsd el magad, meg se mukkanj

te hibátlan, nem elég rekedt a hangod

és még a nyakadban lóg a biléta

nem itt született, valahol máshol

ahol a kisebbségi megtűrtek

 

(rezignáltabban) 

 

kifordított világ ez régen

a gyáva szép, a bátor reménytelen

s ki a tisztát fölemeli, sietve mossa

utána kezét, eltüntetve a nyomait

jaj, ez egész! fertőz! ez folttalan!

nincs vele semmi hézag! nem jó!

s visszájára fordul minden addigi

a deformált, a ferde, a fertelmes a jó

az odakozmált étel, a félresikerült

s aki segíthetne, azok a félrementek

 

(tárgyilagosan)

 

versem apropója előző cikkemre

felzúduló szivárványsereg

önérzetes kiállása az egojuk

és minden mellett, ami ferde

s nyomatékot szerezve szavának

előráncigálta származásom

nyavalyásnak titulálva

ki nem itteni magyar, nem is az

hát menjen oda vissza a csudába!

 

(szomorúan)

 

ajjaj, nem tudja, eljöhet rá is

ez élet minden nyomorúsága

de magába szállni akkor se fog

neki az a csont kell, mi századok óta lerágva

 

(reménykedve)

 

hiszen a különös, a másik: érték

de ha nem veszi föl magát az ember

teremtett férfiként, teremtett nőként

kinek makog nemtelenek ketrecében

ahova csúszva most még könyörög?

s kinek könyörög, ha szerinte nincs méltó

lény, mert Istent is tagadott

aki rajta segíthetne?

 

(elmesélve)

 

hogy felháborodott az értelmiség

mert szót emeltem az érdekében

még nem szóltam Istenről, s már nekem ugrott:

ostoba migráns vagy, tűnnél innen el!

 

kicímkézett már jóval ez előtt

hogy elfogadtassa honfitársaim

alkotásait bemutató sorozatom –

gondolva alája: ez még belefér

 

(meggyőződéssel)

 

de jó, hogy munkahelyen, szálláson kívül

mindenért tisztességgel megküzdöttünk

nem kérve támogatást, szerepet sem

az önálló est megtagadását elfogadva

majd a kirúgást panasztalan cipeltem

gyári munkásnak mentem

nem szégyelltem az éjjeli portás

szálazó varrómunkás, mosódás munkakört

dolgoztam három műszakban és egyszerre két munkahelyen

jártam kóbor komédiásként iskolát, tornatermeket

hogy a tényleg betevőt megszerezzem

eltűrtem a lapos pillantásokat

a „mit keres itt” tekinteteket

mikor a színházba bementem

fel nem róva sebeim senkinek

nincs kitüntetésem mit irigyelhetnének

a nyugdíjamért is megdolgoztam

de most, hogy a jövőért megszólaltam nekem esnek

holott csak annyit mondtam, igaz egy példázatban

gondoljuk végig, emberek

 

(beletörődéssel)

 

hát nem, ők mást akarnak

áttáncolni az életet egészen

 

(cinikusan, őket idézve)

 

törje magát a szerencsétlen többség

ha oly bolond, hogy a szürke masszából

és bármi áron nem akar kitörni

mi magunkra öltjük a szivárványt

– ha már alatta átmenni lehetetlen –

így alánk kerülhet mindenki

gyereket meg csináljon a tömeg!

 

 

 

2021-08-05

A bejegyzés trackback címe:

https://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu/api/trackback/id/tr5616649592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása