Szövegnapló – zsinórban – 48
2021. április 26. írta: stephy-alias:Nászta Katalin

Szövegnapló – zsinórban – 48

 

Írjál sokat, lányom. Emlékezz meg rólam is – hallom apám kimondatlan kívánságát. Soha nem mondott ilyet. De hiszem, azért tanított meg olvasni, hogy kedvet kapjak az írásra, mert látta, van rá hajlandóságom. Halk szavával mindig bátorított. Tudtam, hogy nem tökéletes apa, láttam más, tisztességesebb, imádhatóbb apákat – de ő az én apám volt, senkivel össze és ki nem cseréltem volna. Apasága tiszta, férfias jellemvonása volt, amivel más nem rendelkezett a világomban. Ő volt a tiszta fiú, tiszta férfi, tiszta apa. Örök és igazi apa-gyermek kapcsolat. Szerettem benne az esendő férfit, a gyenge fiút, az elkényeztetett gyermeket. Megbocsátottam minden botlását, rossz hajlamát, az itallal szembeni erőtlenségét. Tiszteltem, ahogy másban sosem pont úgy, az irodalom szeretetét, a versek szerelmét, az olvasót, az értőt, a fürkésző tekintetet, szellemét. Ő volt az első, aki felfedezte bennem anyám szépségét. Mintha először látott volna, úgy mondta: Pont olyan szép vagy, mint anyád. Akinél szebbet nem talált soha. Gyönyörűek voltak, ők ketten.

edesanyam_es_edesapam1.jpg 

 

2021-04-24

 

*

 

  1. 1. Az ember egyszer megöregszik. Gondolj bele.

  2. 2. Cselényi Bélában egyet csodálok. Képes minden visszajelzés nélkül körmölni verseit. Egy életen át.

  3. 3. Paul Valéry ma kiragadott idézetére gondolva: milyen kényelmes előkapni a fiókból egy alkotást saját nyavalyáinkra. Végül is erre való az írás. Doktorok vagyunk.

  4. 4. Én nem akarom bombázni a világot a szépségemmel. Olyan szánalmas. Mint mikor az utcasarkon árulja magát a céda. Mégis beleestem. Simó Júlia ruhakölteményei egyikében, negyven évvel ezelőtti képemet megosztottam a világhálón. Azonnal jöttek a visszajelzések, amelyek akármilyen kellemesek voltak, kellemetlenül érintettek. Én is látom, milyen vagyok. De ettől még nem boldog az ember. Ezt az érzést csak az értheti, aki maga is átéli. A ruha rengeteget számít. Nézz meg egy göncben, festetlenül. Loncsosan. Ugyancsak én vagyok. De te csak a képemet akarod, amit kitehetsz a vitrinbe. Nem engem. Ha megkapnál, átélnéd a kiábrándulás, csalódottság, boldogtalanság minden szintjét, mélységét. Ne is vágyj többre, mint egy képre. De tudd, ezzel egy életre megmérgezed magad. Paul Valéry írta: A szépség az, ami kétségbe ejt… Rátapint a lényegre.

  5. 5. Végeredményben azt keressük, amit nem lehet megtalálni. De tudni akarjuk, hogy van. És garanciákat akarunk arra, hogy lehetetlen megtalálni. Így nyerünk felmentést egész tevékenységünk hiábavalósága alól. Mert megvonhatjuk a vállunkat – végül.

  6. 6. Isten van valamiként minden gondolatnak alján – írta Ady. És milyen hosszú! – teszem hozzá. Én 1989-ben találkoztam vele, aki már az idők kezdete óta üzent magáról az embernek. És kb. ötezervalahány éve ígéri, hogy eljön. Visszajön. Megjelenik. Birtokba veszi teremtett világunkat, minket, ami a boldogságot jelenti majd számunkra. Ez a hit emel ki a világból, ami állandóan meghal.

  7. 7. A hetedik napon

          a hetedik gondolatnál

          a hetedik mondat után

          a hetedik alkalommal

                       megpihenek.

Istenre hajaz minden megnyilvánulásunk. Mekkora az a sötétség, ami beborítja egész lényünk... Bármekkora: egy pici gyertya fénye legyőzi, utat vág bele, és elkezdődött a halála.

  1. 8. Onnan is tudom, hogy öregszem, hogy egyre kevesebb dolog van, amin meglepődök.

  2. 9. Gazdagságom belülről fakad, amit Istentől kaptam. Ha nem lenne ez a végtelen bizonyosság bennem – csupa kétségbeesett loholás volna az élet a megszerezhető gyönyörűségekért, élvezetekért. Hányan élnek ilyen hiábavalóságoknak.

  3. 10. A számok misztikája? Minden Isten kezében van. 6 napon át dolgozott, a 7.-en megpihent, a 8.-on eluralkodott a lázadás, a 9.-en újjá lesz minden, a 10.-en gyönyörködni fogunk teljességében.

 

2021-04-25

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu/api/trackback/id/tr1216513064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása