Az elmaradókról, elmaradásról...
2013. január 10. írta: stephy-alias:Nászta Katalin

Az elmaradókról, elmaradásról...

Írom, ami jön.

Egyik oka az elcsúszásunknak az ismeret. Mikor olvastam, és láttam, hogy a hagyományos egyházakban is vannak Istennek emberei, akik szeretik Őt, akkor értelmetlenné vált az a fajta merev, komoly hozzáállás az igéhez, mint a miénk, ami teljesen felforgatta az életünket, megváltoztatta a világhoz való hozzáállásunkat, csodák, gyógyulások történtek, és bennünk-velünk volt az Úr, amihez az is hozzátartozott, hogy a többiek utáltak, lenéztek, kinéztek, megvetettek minket. De boldogok voltunk.

Aztán kettészakadt a közösség, és köztünk is lettek olyanok, akik már másként gondolkoztak a hitről, megengedtek maguknak ezt-azt. De maradtak, akik konokul ragaszkodtak első istenmegismerésükhöz, de megdermeszette őket a másik oldal. Meg az, hogy talán mégsem úgy van, ahogy ők hitték, nekik tanították. 

Meglátogattam egy testvéremet, aki jó ideje kivált a csapatból, mert sok minden nem tetszett neki, ahogy nekem se, de én mégis maradtam. A helyzet azóta csak rosszabbodott, és mondhatjuk, hogy azért nem tökéletes egy közösség, mert én is oda járok, de ez nem teszi élhetőbbé a dolgot. Mert ha nem járok, félnem kell Istentől, mert elhagyom a gyülekezetet, ha járok se változik semmi, mert nem is veszik figyelembe, amit észrevételez az ember.

Már nincs bennem se harag, se neheztelés. Csak a fáradt mosoly az arcon. Minek gyűrődni akarattal, ha nincs semmi látható értelme? Ha maradhat az ember boldog református, hiszen ott is vannak, akik nagyon ismerik és szeretik Isten Igéjét, és ha tényleg nem azon múlik az üdvösség, hogy bemerítkezett-e valaki, vagy sem.

Hogy nem lehet értelmesen megbeszélni senkivel ezt a kérdést pld, anélkül, hogy egymás fejére ülnénk a magunk vélt igazának megdönthetetlenségével? Mindenki prédikál. Nem tud keveset mondani, odafigyelni sem a másikra, csak hajtogatja a magáét, igeileg, és elbeszélünk egymás mellett. 

Nem értek egyet azzal, hogy elmaradt. Akkor, amikor elmaradt, ahogyan elmaradt, szememben teljes lázadás volt Isten Igéje ellen.

De akkor mi van most velem, és a sok másikkal, akik ugyanúgy elmaradtak, vagy el akarnak maradni, nehogy képmutatókká váljanak? Hiszen ahhoz, hogy megértsünk, befogadjunk, megemésszünk, ELHIGGYÜNK egy igét, idő kell. Meg törődés, meg odafigyelés. Milyen remek példát adott nekünk az Úr Jézus, aki együtt élt a tanítványaival három évig! Nem bibliaiskolába jártak, hanem együtt éltek. Ma már ez lehetetlennek tűnik. Pedig talán nem az. Szerintem ezért is mondja az Úr, hogy elég két három ember, akik Őt kövessék, és megegyeznek a dolgok felől, tehát kicserélik egymás gondolatait, meghányják-vetik, Ő pedig ott lesz közöttük.

Hány csalódott hívő van, akik lebutultak a sokféle "tanítás" alatt, és nem is mertek maguk gondolkozni, mindent csont nélkül bevettek, ami aztán ilyen-olyan hatást gyakorolt az életükre. És odaszánták az életüket. A "tanítók" pedig egy bocsánatkéréssel, vagy még azzal sem, elrepültek, otthagyva maguk mögött a káoszt.

Jön valaki messziről mindig. Van valaki, aki jobban ismeri az igét, mindig. De hol van az a hely, ahol a testvérek egymást egyenlőnek elismerve, egymás Isten-megismerésére egyformán kíváncsiak, meg is várják, amíg az el bírja mondani, vagy meg meri kérdezni, és nem túlkiabálják egymást, vagy szellemi könyökléssel elhallgattatják a másikat, csakhogy ők érvényesülhessenek a magyarázattal. Hiszen már nem Pál apostol korában élünk. Hiszen már mindenki számára elérhető a Biblia, sokféle fordításban is ráadásul. 

Nem igen lehet új felismerésekre jutni, de az egyes ember számára első felismerésre bizony igen és ez a legfontosabb! De ha nem hagyjuk, nem engedjük, hanem beültetjük magunkat az iskolapadba, ahol csak arra kíváncsiak, hány embert ültetsz magad mellé, de nem törődnek azzal, milyen lelki képességeid vannak, hogyan bírod felfogni, mire van szükséged - hát Isten legyen a talpán az a valaki, akinek így sikerül Istenhez vezetni bárkit is.

Sok komoly, odaszánt életű hívő kallódik így. Senki sem megy utánuk. Pedig egyébről sem gondolkozik, mint Isten dolgairól. Milyen pásztoraink vannak? Fehér holló, mikor az ember hall valakiről, aki még esetleg meg is látogatja a "juhait". Tudom, mi mindannyian az Úr juhai vagyunk, törődjön mindenki a maga dolgával, stb. 

De jól van ez így? 

Látok facebook-os lelkendezőket, míg személyes életükben nyomát se igen találni a testvéri törődésnek. Tisztelet a kivételnek, persze, de azért elhúzza az ember a száját.

Voltam én is ilyen, értem én ezt is. Mert hiszem, hogy akit Isten maga hív el, megérint, az NEM MARAD A RÉGI. S akkor szembefordul azzal, amit addig képviselt. Ez pedig bonyodalmakat okoz az életében. És bizony azok életében is, akikkel együtt él. Most akkor ki kell dobni a kukába az egészet? Hát ezekhez a kérdésekhez keres az ember társat, aki megérti, aki hajlandó és nem a maga dicsőségére, hanem Istenért, törődni a testvérrel.

Talán nem is pásztori feladat? De akkor nincs is értelme iskolapadokban ülni egy istentiszteletnek kinevezett rendezvényen, ahol a szokásos igemagyarázatokkal tömik a hívő, amúgy is káptalan fejét a sok rá nem vonatkozó tanítástól.

Ma jutott eszembe: az ember azért sem tud megérteni bizonyos dolgokat, mert annyi haszontalan mással van tele a feje. Ezeket ki kellene először dobálni. Helyre van szükség az új és jó dolgoknak. Új tömlőre az új borhoz.

Hiába. Egy emberélet sem elég idő, felfogni Isten akaratát, megismerni az Ő tökéletes tervét. Csak amikor megismerjük, akkor gyorsan kell élni is vele, hogy el ne fogyjon az a maradék kis idő is, ami még adatott a munkálkodáshoz.

Hálás volnék már azért is, ha valaki - közülünk - venné a bátorságot, és elmondaná a saját kis kálváriáját a keskeny útra való lépéstől, ami épülésünkre lenne nekünk is. Valóban nem mindegy ki tanít és mit, meg hogyan. De nem előadást tartana, hanem elmesélné. Hogy én is elmesélhessem és ő is. Hogy végre, ahogy kitárjuk egymás előtt a szíveinket, megjelenhessen köztünk az Isten, aki maga a szeretet. Ha csak egy kicsit törődnénk egymással. 

Vagy hiába mondja az írás, hogy bűnt és ünneplést el nem szenvedhetek? 

Gondoljon ki-ki amit akar, én úgy látom ezt, hogy Jézus középen ül, mi pedig körbeüljük, és elmondjuk, megkérdezzük egymástól, mit kapott az Úr "asztaláról". Mert már mindent nekünk adott. Ő azért ül köztünk, hogy gyönyörködjön abban, hogyan élünk Vele. 

Azt hiszem így van. Vagy rosszul gondolom? Nyugtasson már meg valaki! De ne oktasson ki, mert azt nem szeretem. És szerintem Isten sem.

Ne írj, mondták. Ne játssz, mondták. Ne írj blogot. De meg nem hallgatnak. Érdekeljük mi egymást egyáltalán?

A bejegyzés trackback címe:

https://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu/api/trackback/id/tr225010240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spearwort 2013.01.11. 22:12:28

Én szeretnélek megnyugtatni.

Az Istentiszteletek azért jók, mert Isten Igéje hangzik. Ez akárhol van, akárki által, jó.
Az Igét szolgáló testvérek, mindig alacsonyabb szellemi szinten vannak, mint a hallgatóságuk azért, mert 1. hogy minden kicsi gyermek táplálékhoz jusson, 2. mert a szolgáló testvéreknek ennyi a tálentumuk és nincs szükségük többre. Pontosabban Isten ennyivel akarja őket használni. De, ha több bölcsessége, és vagy tálentuma lenne is, a szószékről Isten lelke vezérli, akkor sem szolgálna nagyobbal, mint ami a hallgatóságának van.

Ettől nem kell idegesnek lenni.

Minden juhnak valóban magának kell táplálkoznia a mezőn, ami azt jelenti, ahová, ahogy az Úr terelgeti az életben, ott Isten Igéjét megélve.
Az Igehirdetések egy olyan összejövetelek, amik megerősítik a báránykákat, hogy ahol és amivel Szellemükben táplálkoztak az az Úrtól volt. Hogy vicces legyek: Csak bólogatni mennek a gyülekezetbe Igét hallgatni. - ez a helyes.

Az Igehirdetés tehát megerősítés, és nem szellemi tanoda.
Az persze gond, ha egyesek azt tanították, hogy az. Így tartották kicsiny hitben a báránykákat. De a bárányok végül akármit tanítanak nekik mégis fejlődésnek erednek a füves legelőkön.
Mert az Úr vonzza őket, és ezért - ahogy írtad - elkezdenek minden ócskát, nem az Úrtól valót kidobálni magukból.
Ekkor történhet, hogy egyesek - egy időre - el is hagyják a gyülekezetet. Mert radikális takarításba kezdenek. Ez nem feltétlenül rosszat és bukást jelent. Mire felépül bennük az új megerősödött tiszta, addigra a gyülekezet lelkülete is megváltozik. És mindenki megérti, hogy megerősödni megyünk a testvérekhez.

Ha hamis tanítást ad az Ige-hirdető, az viszont gőgből, és büszkeségből származik, vagyis, hogy nem Istenre figyelve készült fel az Ige hirdetésre.
Minden szolgálónak Istenre kell figyelnie, és úgy kell szolgálnia. Ez vonatkozik a prédikátorokra, Ige hirdetőkre is.

Mivel sok apro elcsúszás halmozodott fel, ebből van az, hogy nagynak érezzük a bajt.
Ez azt jelenti, hogy kényelmes, pénzkeresős életet folytattak az Igehirdetéssel az Igehirdetők. Ennek lett vége.
Mostmár a Krisztusihoz térünk vissza, mert kiüresedtek a hazug világias elgondolások. -Vagyis kidobáltuk az ócskát - A Krisztusi pedig az ingyen prédikálás.
Ennek a változását éled át.
Nemcsak te, hanem minden Krisztus hívő.
Ez egy radikális kifordítása a dolgoknak. A helyéreállítása Krisztus evangéliumának.

A közösség megélése megint más.
Arra áll, amit írtál, 2-3 is elég. Ez az eszmecsere, és megosztás, közös kölcsönös táplálkozás és megerősítés.
Egymásra figyelés, hogy senki ne térjen le a keskenyútról.
Szerintem ez a szám sem lehet több 12-én, ahogy Jézus mutatta be tanítványaival.
Magyarul, azok akikkel ilyen viszonyban tudsz állni maximum 12 ember.

szeretettel,
bogi

stephy-alias:Nászta Katalin · http://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu 2013.01.12. 08:04:51

@spearwort: A bölcsesség szellemét kaptad az Úrtól. Annyival rosszabb a helyzetem, hogy ráadásul még tudom is, hogy hisztizés, amit csinálok. Nem az Istennek van baja velem, hanem nekem az Istennel, úgy tűnik. Álmomban meztelen voltam egy nagy népes stadionban, csak egy kiskutya ugrott fel a mélyből hozzám, többször is, amíg elkaptam, akkor boldogan nyaldosott és nagyon szeretett. De továbbra is szégyentelenül meztelen voltam mindenki szeme láttára. Tegnap világi barátainkat láttuk vendégül, ettem-ittam-politizáltam velük, pont úgy viselkedtem, mint akinek nincs Istene.És ma te írsz nekem.
Ámulok azon a bölcsességen, amivel átlátod a dolgokat. Hálás vagyok érted. Nagyon.

spearwort 2013.01.12. 12:01:37

Szia,
az úgy történt, hogy bölcsességet kértem az Úrtól. Aztán, amikor megkaptam - mert ezt valahogy megkapja az ember, érzékelem, mint egy élő személyt - akkor elámultam. Erre bátorságot kértem, és akkor megint megkaptam, mert azt is úgy érzékeltem, mint egy elő személyt. Akkor megijedtem.
És azt mondtam, most már nem kérek semmit az Úrtól, mert mindent megkapok.

Furcsa egy dolog ez.
Ha kérek kapok. Sok sok év telt el, hogy nem kértem semmit jó ideig, magamnak főleg. Az emberek rájöttek, hogy ha velem kérnek az Úrtól, akkor megkapják, amit kérnek.

Erre megpróbáltam elbújni, azokkal, amiket kértem és megkaptam, vagyis a bölcsességgel és a bátorsággal. Aztán kiderült nem lehet elbújni, mindenki észrevesz. Akkor észrevettem, hogy sokkal nagyobb szükség van másoknak másra, mint az én bölcsességemre, bár mindenekelőtt nagyon értékelik. De jobban van szükségük például a szabadításra, vagy a gyógyítás kegyelmi ajándékaira.
Mert én olyan voltam, hogy nem magamnak akartam kérni, hanem másoknak. Tehát, hogy mások profitáljanak belőlem. És ha már ennyire velem akarnak lenni, akkor kérek olyat magamnak, amivel ők jobban járnak, mint a bölcsességgel.

Erre kiderült, magam előtt, hogy a legnagyobb mégis a bölcsesség, mert az ember sajátmaga így növekedhet Isten tetszésére, és ez a legfontosabb, míg a szabadítás, gyógyítás, kegyelmi ajándékai másképp hatnak a kívülvalókra. Lehet belőle megtérés, és az Úrban megerősödés, de nem feltétlenül. Mert nem egy szabadulás, vagy egy gyógyulás hozza a megtérést, hanem az ember belső látása, akarása.

Érdekesen vettem észre, hogy az emberek milyen gyorsan is felejtenek, ezért el kellett kezdenem, írnom, mit kérnek, és mikor kapják meg, és figyelmeztetnem kell őket, hogy háládatlanok ne legyenek az Úr iránt, és akkor nagyon ámulnak, amikor jönnek más kéréssel. De ahogy emlékeztetem őket, most már egyre kevesebbet kérnek, hogy kérjek számukra, és egyre inkább hallgatnak a bennem lévő bölcsességre.
Ettől függetlenül nem szűnök meg szüntelen imádkozni, mindenféle dologért.

Tehát fontosabb, hogy az Úrtól az ember bölcsességet kérjen, mert az Istenfélelem, és a legfontosabb mégis ez.

Amíg nem kérünk. Nem kapunk.
Tehát kérjél te is.
Ha pedig megkapod, akkor leszel igazán 'meztelen', az Úr előtt. Mert alázatra jutsz, azt fogod mondani: "vá Uram! Hát ez a bölcsesség?!" És akkor majd bújdosni szeretnél. Egy ideig. :)Aztán nem tudom mi lesz, szerintem használni fog az Úr. Tovább.

Egyébként pedig semmi sem hiábavaló, nem hiszti, ha hisztinek is érzékeled, nagyon reális aktuális dolgokat fogalmazol meg és nagyon jól!
Tehát használ az Úr téged. Mert leírod. Ez a te küldetésed, most.

Semmilyen helyes tanítást - Isten kegyelmi ajándékairól - nem kaptunk, az embernek szinte mindent magának kellett az ÚRral együtt megtanulnia.
Persze ez is helyes, mert az Úr akarata volt ez is.
De ha a báránykák nem kérnek bátorságot, akkor nagyon félénken mennek előre a hitben, vagy akár el is tévedhetnek. Az Úr ezt a menetelésünket akarja egy kicsit meggyorsítani, Maga felé, magabiztosabbá tenni. Hogy erősebbek, bátrabbak, egészen felkészültek legyünk. Hogy bátran bízzunk benne. Ahogy megtaláljuk és követjük Őt.

A vezetők mi leszünk. Szorosan az ÚR Jézus nyomdokaiban járva. Mert mi ott akarunk lenni, Jézus után. Ő jár előttünk.
Tudom, hogy te is mögötte akarsz lenni. - Talán ezt érzékeled hisztinek, hogy néha elé futsz? :) -
Isten ezt a szándékodat figyeli. Tehát ezt fogja megáldani és megadni, ha kéred.

Isten ránk bízta a nyáját. Akik minket fognak követni, mert látják, hogy szorosan az Úr lábnyomába lépünk.
Más aki kint van - nyilvánosan - a szószéken és tanít, ő tanító, prédikátor, Igehirdető. A vezető az más! Az 'apostol'. Próféta. Pap /királyi papság/. Igazából nem néz hátra, pedig ha látná! Mennyien követik! Egy egész nép. Jobb is ez így, hogy szorosan csak az Úr lábát figyeljük, így el nem bízakodunk. Egyébiránt, majdnem lehetetlenség, mert a próféta a legalázatosabb személy. Nagyon is biztosan tudja, mindent az ÚRtól kap.
A próféta kívánatossá teszi Isten útját. Hogy mások is prófétákká legyenek.
Ez a szolgálat nem szószéki, hanem Isten gyermekei és a világi emberek között elrejtett élet.
A próféta tanító is, Igehirdető is. Lehet gyógyító is, szabadító is. Stb. Ha kell nyilvánosan is, de legelső küldetése, hogy szorosan az Úr nyomdokában lépjen. Elrejtett, de áldott életével, példamutató az emberek között.
Tanítványait képező.

Nem baj, ha világi barátaiddal nem mindig tudsz Istenről beszélni. Lesz rá alkalom.
Ezt is az Úr vezeti.
Csak nyugalom. Majd Ő mindent elrendez az életedben. Te csak kövesd Őt.

Tök jó, hogy vagy! :)
Csináld tovább!
Mert tudunk beszélni.

szeretettel,
bogi

stephy-alias:Nászta Katalin · http://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu 2013.01.12. 13:09:28

VÁ! hogy a te szavad járásával éljek.
Köszönöm, hogy ezt a hosszút mind nekem írtad. Jó érzés, hogy ennyire fontosnak tartasz. De most ezt nagyon komolyan.
Meg fogom próbálni, amit mondasz. Kérni fogok az Úrtól.

spearwort 2013.01.12. 15:27:33

hát hallod már féltem, hogy sokat írok. :)
süti beállítások módosítása