A színész műhelye: Molnár Gizella
2017. április 23. írta: stephy-alias:Nászta Katalin

A színész műhelye: Molnár Gizella

A színész műhelye

 

Molnár Gizella

 

„A lényeg marad meg, … amit az ember magába olvaszt és sajátjává tesz.”

                                                                                                                                             1983

A legfurcsább, legkülönösebb kolleganőm. Picit mindig tartózkodtam tőle, olyan komor volt, mű, annyira távolságtartó. Egy időben merevnek, sőt rossznak is tartottam, amit színpadon csinál. Aztán megtanultam szeretni. Igen, bármilyen furcsán is hangzik, ez is elsajátítható ezen a pályán. Megszerettem, mint embert, közelebbről megismerhettem. Rájöttem, hasonló gondokkal küzd, és az egyenes emberfajtához tartozik. Színészi képességeit is végérvényesen elismertem aztán A nagypapa látni akar benneteket Csíky László darabban*, amivel megnyerte egyik nemzetiségi kollokvium legjobb női főszereplő díját. Még ezelőtt, egy Tamási darabban, a Hegyi patakban játszott egy kis karakter szerepet, amiért a legjobb epizód-alakítás díját nyerte Bákóban. Sosem volt klikk-szellemű ember, ha úgy is nézett ki, hogy valamelyik ilyen jellegű csoportosuláshoz tartozik a színházban, ha egy kicsit megpiszkáltad ezt a kapcsolatot, kiderült, hogy tartósan, igazán önmagához kötődik. És a szabadságához. Ezt, amennyire egy színész megőrizheti, megőrizte.

Szomorú ember, bár nem látszik rajta. Ami a színházat illeti, sosem voltak ábrándjai.

  • Gyakorlatilag nem marad fenn belőlünk semmi. Rólunk – mondja kis, kétszobás tömbházlakásában. – Én nem is ragaszkodom ahhoz, hogy valami is fennmaradjon. A gondolatom se. A színész, min t művész, úgyis megmarad, amíg ember lesz a földön. Az marad meg, amit a közönség hazavisz a lelkében és akaratlanul is tovább ad. Tanulmányok, étértékelések egy idő után aktualitásukat vesztik. A lényeg marad meg. Észrevétlenül. Nem a látvány, az ellobban, hanem amit az ember magába olvaszt és sajátjává teszi.
  • Hogy kerültél erre a pályára?
  • Véletlenül – válaszolja savanyúan, s ama nézetének is hangot ad, hogy ez úgysem fog senkit érdekelni. Miután győzködöm, hogy igen, csak azután válaszol. – Kémia tanárnő szerettem volna lenni, aztán egy hirtelen fordulattal édesapám tanácsára léptem erre a pályára. de hát ez tulajdonképpen nem érdekes. Az a fontos, hogy becsületesen éljünk és dolgozzunk.

Aztán bevallja, hogy ő a mai napig úgy érzi, nem erre a pályára való. Idegen ebben a világban.

  • Milyennek érzed ezt a pályát?
  • Mostohának. Sokat beszélnek arról, régen milyen nehéz volt a színészeknek. Nem tudom, a mostani körülmények között, a civilizáció eme fokán nem nehezebb-e. Persze, mindig vannak kivételek, de még a kivétel sem erősíti a szabályt minden esetben. Ki vagyok, ki vagyunk szolgáltatva mindennek. Elsősorban a rendezőnek. Ez világjelenség. Ezt jelzi az önálló estekhez való menekülés is, ezért nem kér rendezőt a színész, mert nem bízik benne. Túlságosan hozzászoktunk ahhoz, hogy agyontiszteljük a rendezőt. A szava szent. de abban a pillanatban, ahogy ezt elhiszi magáról, zsákutcába jut.

Molnár Gizella volt az egyetlen, aki arról érdeklődött, miért ne kértem rendezőt az önálló estemhez. Íme, miért volt kíváncsi.

  • Mikor a legszerencsésebb az együttműködés színész és rendező között?
  • Ha mérsékeljük az elfogultságunkat.
  • Ez gyakorlatilag mit jelent?
  • Feltétlen bizalmat. Ha a rendező nem bízik a színészben, és a színész nincs olyan állapotban, hogy elhiggye, a rendező is csak jót akar, együttműködés sincs. A mellékgondolatokat, sértődöttségeket félre kell rakni. A közös munkában csak a munkára szabad koncentrálni. Ehhez meg kell teremteni a belső hangulatot. Ne arra gondoljunk, vajon miért mondta ezt, hanem tudjuk, hogy biztos azért, mert ez a legjobb. Persze, mindenki tévedhet. de ne szégyellje ezt bevallani, ha kell, ott a helyszínen.

Tehát, vonom le magamban a következtetést, a művészi nagyság semmiképp sem függetleníthető az emberi nagyságtól. És legnagyobbjainkra ez a módszer is jellemző, a kíméletlen önvizsgálat, önelemzés, ott a helyszínen.

  • Volt olyan pillanat, időszak eddigi pályafutásodban, amikor nem voltak ilyen fenntartásaid? Előadás, vagy akár csak próba is?
  • Én mindig hittem, ismerve milyen tökéletlen vagyok, hogy a rendező tudja, mit akar, mit kell csinálnia. Ez több évre folyamatosan érvényes. örömöm telt benne, csináltam is. Csak időnként meglepődtem, hogy a végeredmény mégsem jó. de nem mindig a rendező a hibás. Sőt. Tökéleteset úgysem lehet alkotni. Sok örömet szerzett a próbaszakaszokban, hogy hittem, amit csinálok. Talán éppen ezért voltak olyan kemények a meghasonlások, amikor rájöttem, hogy valami még sincs jól… Túl kell élni – sóhajtja szárazon. – Aki túléli a háborút, megnyeri. Nem szakítottam, nem szakíthattam egy rendezővel sem, ez csak gátlásokat szül, ha az ember gyűjti a tévedéseket. Hol fent vagyunk, hol lent. Ez törvényszerű. Ilyenkor közbelép a közönség s kiderül, hogy minden fordítva van! Mert végül is a közönség dönti el, hogy mi a jó és mi nem az.
  • A kritika?
  • A kritikus is egy ember a maga jó és rossz tulajdonságaival, képességeivel. Tudásukat, ismeretanyagukat elismerem, színházi ítélőképességüket nem mindig. Nem is érthetnek a színházhoz annyira, mit mi. Nem vesznek részt a próbaszakaszon, őket csak a végeredmény érdekli. Ennek megítélésben is gyakran tévednek. Pedig sokat segíthetnének.
  • Színész vélekedhet színházról?
  • Nem vagyok nagy híve ennek. Ha lenne egy olyan szaklap, amelyik csak erről szól, és egy meghatározott olvasótábornak, akkor igen. A nagyközönség számára ez nem jó. Az értelmiséget blamáló dolog, ha egymás között nyilvánosan civakodunk. Személyeskedésnek érzem. A vita eredményét lehetne közölni. Magáról a belső színpadi munkáról írni kizárt dolog, hisz az minden darab esetében más. Természetesen nyilatkozhat színész, de csak módjával és okosan, mert ha gyarló módon teszi, én szégyellem magam. annyira hozzászoktunk ahhoz, hogy mások megfogalmazott szövegeit mondjuk, ezt töltsük fel élettel, hogy satnyábbnak tűnnek a mi megfogalmazásaink. Az írás megkövetel egy bizonyos esztétikumot, beszédfölöttiséget. Talán azért nem szólal fel a színész nagyobb nyilvánosság előtt, mert fél, hogy a saját szavait nem tudja olyan szépen, okosan használni, mint a másokét.

Ez is milyen régi maradvány színészeink gondolkodásmódjában! Ez ellen is küzdök, amikor ezt a munkát, a színész szóra bírását végzem.

  • A színész a közönség elvárásainak tesz mindig eleget, vagy a saját ízléséhez is igazítja a játékot?
  • Itt rögtön eljutunk a hiúság kérdéséhez… Fanyar mosollyal nyugtázzuk, hogy vannak színészeink, akik bizonyos szerepet nem játszanak el, mert nem lesznek szimpatikusak a közönségnek. Ez nagyon buta dolog. Az is, hogy megemlítem. A színész, ha teheti, általában rokonszenves szerepet választ. Fiatalok közte ezt nem nevezném gyakorinak, de köztük is előfordul-
  • Bessenyei Ferenc azt mondta: a színészt a szerepei nevelik.
  • Feltétlenül. Sokat jelent lelkileg, mit játszol. Ez vitathatatlan.
  • Hogy dolgozol a szerepeiden?
  • Módszerem nincs. Vagy, ha mégis van, az teljesen attól függ, amit játszom. Amire viszont feltétlenül igényt tartok (s ami, ha elmarad, tudom, sántikálni fogok, ami ugyan máskor is előfordulhat, de ilyenkor biztosan), az a rendezői elképzelés ismerete s elképzelésében az én szerepem helye. Ezután jön az azonosulás. Nem lehet elválasztani az ösztönösséget a tudatosságtól. A kettő összeolvad. Sokszor nem is tudom, mi történik. Én még ezt sem szégyellem bevallani. A többi szereppel összhangba kerül vagy sem? A zene, fény, hangvétel, stb. ezek mind-mind az alakításhoz tartoznak, azt segítik, vagy gátolják. Előfordulhat, hogy én lázadozom, mert valakinek alá kell játszanom, de így egészítem ki az előadást. Rengeteget dolgozhatom, és senki nem veszi észre, de az előadásban nyoma van. Ez az, ami hallatlan rendező-tiszteletre tanított, s ezért nem mindig veszem észre, ha valami nem sikerül.
  • Szerinted milyen ember a színész?
  • A legcsodálatosabb. A leghitványabb. Szófogadó, szófogadatlan. Barát, ellenség. Nem tudom. Időnként tombolni kell, veszekedni, vagy megalázkodni. Az előadás szempontjából mindig és mindenképpen alázatosnak kell lenni. A szó legnemesebb értelmében.

Molnár Gizi nagyon fegyelmezett színész. Nem késik, ott van és mindig lelkesen vesz részt a próbákon. Bár semmi nem kerüli el a figyelmét. A hibákat észreveszi és szóvá is teszi. Nem tartozik a belenyugvó színészek közé.

  • Mit neveznek színészi intelligenciának?
  • Szép mondat – néz rám. – Színészi intelligencia.

Az ablakon besüt a nap, meleg van. Teázunk.

  • Ugyanilyen szép, ha valakinek veleszületett intelligenciája van – folytatja. – Ez valahol, a tehetséget is jelenti. A színészi munkának annyi összetevője van, hogy ha csak egyet is kihagysz, már fél siker. Nincs annyi kifejezés, fölsorolni. Mindaz, amit látsz, a hatás, amivel hat rád, ahogyan hat rád, ahogyan asszimilálod, ahogyan te hatsz a nézőre – ez mind beletartozik. Ezt lehetetlen megfogalmazni.
  • S a színpadi lélekjelenlét?
  • Ez idegrendszeri kérdés. Egy szó zenéje a fülemben van, és nem tudom kimondani… Vagy van olyan, hogy sötét foltok támadnak az agyban… Olyankor ki kell vágnod magad. Diszponáltság kérdése is. Minél inkább magadévá teszel egy szerepet, annál könnyebben mászol ki a válságos helyzetből. Annál ritkábban jutsz ilyen helyzetbe. A válságos pillanatokat szinte mindig fizikai hatások okozzák. Az is fontos, mikor áll be a lapszus. Ha a döntő pillanatban, katasztrofális is lehet az előadásra nézve. A színész bátorságát, önbizalmát is nagyon megnyirbálhatja egy ilyen. A kritikusok pedig kegyetlenek. Egy színész sem akar rosszat…

A színész rémálmai közül az egyik leggyakoribb az, amikor áll a színpadon a közönség előtt és nem tudja, mit kell mondani, nem jut eszébe a szöveg. Ezekből a nyomasztó álmokból csuromvizesen ébred általában a színész. Én fehér lapoknak nevezném ezeket a kihagyásokat. Velem is előfordult egyszer – és rettenetes volt. Szerencsére a partneremen kívül nem vette észre senki.

  • Mi az, amit kidomborítasz egy szerepből, mit juttatsz leginkább érvényre belőle? Ami hasonlít hozzád, vagy ellenkezőleg?
  • Ezt a kérdést így nem tartom helyesnek. Amikor tudom, hogy a rendező hova teszi az én szerepemet, rögtön világos, mit kell belőle kidomborítanom. Pld. a Nagypapában csak árnyéka voltam a férjnek, ugyanazt igyekeztem csinálni, amit ő. Persze, hosszú volt az út, amíg eljutottam eddig a felismerésig. Valahogy pillanatonként változik, fejlődik a közös m unka folyamán a szerep. Nüanszbeli változásokra gondolok. Hiába határozom el, hogy ezt így és így fogom csinálni. Van ilyen is, egy főszerepnél például. de hogy én milyen leszek, nem csak tőlem függ. A kollegáktól, a partnertől, a darab egészétől. És itt kell alázatosnak lenni. Ez az alázat a munkafolyamatot erősíti, ha egy szerepe keretén belül, az előadás érdekében le tudok mondani bizonyos elképzelésekről. Ez lélekben nem mindig felemelő, de elengedhetetlenül szükséges, épp a jó munka érdekében. Azt domborítom ki, amit kell. Aztán, hogy ez közel áll hozzám, vagy sem, lényegtelen. Vagy egyszerűbb a dolgom, vagy nehezebb.

A Nagypapában nagyon „fiatal” volt Molnár Gizi. A játéka volt az. Ennél az előadásnál fellélegzett a társulat. A nyomasztó, hagyományosan „magyar” játékstílusba bekeveredett egy kis „létfölötti fantázia” – a valóság felett öt centivel lebegett a játék, ahogy Csíky Laci is találóan jelölte meg darabjának műfaját. A Gizi játéka volt a legfrissebb. Boldog, csodálkozó és büszke voltam… Íme, ilyet is lehet! A legvalószínűtlenebb dolgot művelte. Azt bizonyította be, hogy hiába rakódott rá évtizedeken keresztül egyfajta merev, sajátosan szavaló játékmodor, ha kérik, ha kell átváltozik fiatal, hajlékony fűzzé… Olyan volt az alakítása, mint valami üde, reggeli széllengés egy alkonyodó világban….

  • Hogyan avul el egy színházi stílus? Hogyan válhat porossá, vidékivé egy társulat? – kérdem tőle, hiszen mindketten tudjuk, mennyire fenyeget ez a pejoratív értelemben használt jelzős szerkezet bennünket is.
  • Erről sok okosat mondtak és írtak és tudnak mások. Az ember elolvassa és olyan igaz. De két nap múlva már nem emlékszem rá. A színház színház marad. Annyi válságot kiállt és ki fog állni még. A módszerek külsőségeikben, felületesen változnak elsősorban. Maga a színpadi munka meg megfogalmazhatatlanul változik, ugyanaz marad. Egy évtizedre, fél évtizedre – gondolok az operett-korszakra, - változhatnak a módszerek, de a színházban a munka mindig kemény belső munkát jelent. A színész lelkében. A színház szórakoztató intézmény is, ne felejtsük el, emellett nevel is. Elsősorban az lenne a dolga, hogy lélekben erősítse az embereket. de megkönnyebbülést is kell, szerezni nekik. Mosolyra, nevetésre, örömre is szükség van.. Persze ez veszélyes, mert ha belekóstolnak, félő, csak ilyesmit fognak igényelni…

A poros úton távolodóban a háztól még látom integető alakját az ablakból. Azt mondja, ahogy nyugdíjképes lesz azonnal falura költözik. Csángó vidékre, ahonnan származik.

                                                               Lejegyezte: Nászta Katalin

Jegyzetek:

*A nagypapa látni akar benneteket – Csíky László darabja, Seprődi Kiss Attila rendezése

Molnár Gizella (Gyimesközéplok, 1935. november 24. –) erdélyi magyar színésznő, művészi beszéd tanár, a Tamási Áron Színház tagja. Szülei: Péter, Katalin. Vallása: római katolikus. Családi állapota: elvált. Gyermeke: Bernát Dezső (1960), kirakatrendező.
Tanulmányai: Marosvásárhelyi Szentgyörgyi István Színművészeti Akadémia, színész szak (1957)

A középiskolát Csíkszeredában végezte el 1953-ban, majd a Szentgyörgyi István Színművészeti Akadémiára ment, amit 1957-ben végzett el. 1957 óta a sepsiszentgyörgyiTamási Áron Színház színművésze; 2000 óta művészi beszédet tanít a Plugor Sándor Művészeti Líceum drámatagozatán, 2007 óta szintén művészi beszédet a Művészeti Népiskola színészosztályaiban. 1999. június 1-jén ment nyugdíjba, bár a mai napig tanít és vállal szerepeket.

Néhány fontosabb színházi szerepe

Egyéni előadása

  • Társam, társam, édes társam...(balladaest)

Filmszerepei

Szakmai elismerései

  • a legjobb epizódszereplő díja (Piatra Neamţ, 1978)
  • Legjobb női alakításért járó díszoklevél a Csiki László:Nagypapa látni akar benneteket című előadásban nyújtott szerepéért (1980)
  • díszoklevél (Színházi Kollokvium, 1980)
  • oklevél (Kisvárda, 1990)
  • Szentgyörgyi István-díj (1997)
  • Poór Lili-díj (2004)
  • Pro Comitate Covasnae díj (2007)
  • A marosvásárhelyiSzínházművészeti Egyetem Aranydiplomája (2008)
  • Pro Urbe-díj (2010)[1]

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu/api/trackback/id/tr6412447385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása