Nászta Katalin: megy a fejben, surrog a szalag
2022. július 26. írta: stephy-alias:Nászta Katalin

Nászta Katalin: megy a fejben, surrog a szalag

 

meggondoltam, mindig mással foglalkoztam

a mellettem élőket tulajdonképpen hanyagoltam

földhözragadtak voltak, a mosttal foglalkoztak

a hasukkal törődtek, amik lázba nem hoztak

élvezeteik is profának voltak

azt gondoltam, az írók magasztosabbak

csalódtam persze, ők is húsvérből voltak

 

ugrás a világ tetejére! szétnézni onnan!

 

és megláttam

a felhők fölött, az egeken túl, egy másik űrben

pedig végig mellettem volt, vak voltam

de hallottam, hogy szólít  –  a nevemen!

csak azt, hogy ki ő, még nem tudtam

 

annyi csoda is megesett velem

miket nem tudtam hova tegyek

a csoda, a más, az „el”, a föl

a messzi vonzott – mint titeket

 

mit is mondhatnék?

húsz éve élek itt a faluszélen

hetvenkettő vagyok, öreg asszony

a látszatra épp annyit adok

hogy ne lógjak ki állandóan s nagyon a sorból 

negyvenévesen még bátran kimentem az utcára

szép voltam, szavahihető, meglett

nem mint – az akkori szememmel – sokat beszélő türelmetlen

más szavába vágó fecsegő vének 

mikor ezt magamon is észrevettem, megijedtem

így jön el észrevétlen, apró figyelmeztetésekkel

a csúf elbutult vénség

bár ott lappang a mélyben tudásuk

alszik, sze’ megvetették

 

szóval van Isten: élő, bár holt volt

ember, nem asszony

igaz és mindenható

nincs már sok időnk, meg kell hallani

a holnap már másé lehet, előre nem tudhatni

most kell vallani

nem az a kunszt, a világnak kiabálni

hanem aki veled él, annak mondani:

én meghalok, te meg nem vagy velem

meghalok, s te árván maradsz, én…

s már a mondatot nem tudod befejezni

hát most fogd meg a kezét, és mondd el neki

most hallgasd meg, és ne menj neki

most bocsáss meg, s fogadd bocsánatát

mert hogy lesz-e később, titok marad

de az biztos, hogy mind elmegyünk

s akkor már késő, nincs kinek vallani

 

azt hiszem ezért írok, mert akiknek szóltam s szólnék

nem érnek rá, hátat fordítanak, elfordultak

átmennek a másik szobába, ki a kertbe, utcára

el a nagyvilágba,  csak hogy ne halljanak

 

azt hiszem így lesz süketté az ember egyszercsak

folyton félretolja, elhessenti a szavakat

azokat, akik igazán hallanak, felismerem

egyre kevesebbet találok körülöttem

megy a magnó a fejben, surrog a szalag

nem érti, amit mondasz, nagy belül a zaj,  válogat

és szortíroz, ez kell, ez mehet a levesbe

aztán apránként, lassan, nem egyszerre

bedugul a fül azzal, amit folyton hallgat

ki rádiót, ki kabarét, dzsesszt, vagy egyebet

csak andalítson, simogasson, ne fájjon, ne sebezzen

pedig a beteget vizsgálatkor meg kell kopogtatni

bele kell nézni szerveibe itt-ott, hol a difi

meg kell vizsgálni a szívét is, bizony

hisz onnan indul ki minden élet, hogy jó-e még

vagy már végleg megrosszabbodott s kivérzett 

nem vagyok kivétel ez alól én sem

 

egyél hát kenyeremből, igyál véremből

– szól az Úr –

légy a testvérem

 

2022-július 22, 7:15

A bejegyzés trackback címe:

https://aharmadiknaponalegnehezebb.blog.hu/api/trackback/id/tr117891245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása